Friday, January 21, 2011

Sekadar Renungan

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
kaifa halukum? aku cuma nak kongsikan apa yang sahabat aku kasikan dekat aku.
“Amalan manakah yang Allah terima?”.Seperti biasa selesai majlis ilmu, si penceramah akan turut serta membantu petugas2 majlis mengemas kembali dewan majlis. Ketika beliau sedang menyusun kerusi, seorang petugas menghampiri beliau sambil berkata “Tuan, biarkan saja kami yg melakukannya keraku tuan masih penat berceramah tadi”. Dengan senyum beliau menjawab, “Tidak mengapa, walaupun aku yg menyampaikan ilmu tetapi aku khuatir amalan manakah yg Allah terima dariku, sama ada kerana aku menyampaikan ilmu atau kerana aku menyusun kerusi2 ini” assyahid Imam Hasan al-Banna.
wallahua’lam.

budak sombong!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..
Bismillahirahmanirahim. Selawat dan salam keatas junjungan nabi kekasihkita semua, Nabi Muhammad a.s.  para sahabat sahabat baginda yang agung . semoga kita semua lebih baik dari segala har-hari yang sudah berlalu.
Pertama-tamanya, ingin sekali aku kemukakan persoalan yang buat aku tertanya-tanya sehingga saat ini.. dimaku letaknya kerendahan hati kita, sekalipun kamu malu dianggap nerd didepan manusia, namun bagi aku nerd dihadapan Allah adalah wajib! Bukan wajar! Tapi wajib!.. kamu boleh bermegah, tanpa kamu ingat dunia yang kita singgah ni Allah dah letakkan CCTV.. CCTV yang paling canggih. Sampai ke setiap saraf kita dia leh bagi kita tahu. Kamu ade CCTV camtu?
Aku sedih. Andai aku tahu ada yang berfikiran begitu. Berfikiran aku kuat! Berfikiran aku tak mati!
Sombongnya kamu.. angkuhnya kamu. Kamu fikir Allah itu siapa?? Kawan kamu yang mampu kamu kecilkan?? Allah ada berfirman mafhumnya..
“DAN BILA DIA BERKATA JADI! MAKA JADILAH!”
Manusia yang sombong mampu berkata:
“Aku hal aku, kau hal kau. Kubur pun asing-asing”
“kau nak tegur-tegur aku, kau fikir kau perfect ke?”
“aku tak nak jadi hipokrit! Aku nak jadi diri aku! Kalau kau nak buat camtu suka hati kaulah. Aku tak kacau kau, jangan pulak kau nak kacau aku”
Duhai hati.. fitrah Allah jadikan kamu itu suci.. Allah jadikan kamu murni.. Allah jadikan kamu baik.. Allah tidak pernah mengatakan fitrahmu melawan arus. Mungkin kamu terlalu sombong, terlalu kecewa.. hingga kamu mengatakan baik itu hipokrit. Masya Allah… kenapa kamu menjadikan diri kamu itu.. BUSUK  ! Padahal asal kamu itu wangi??
Aku pernah  singgah bilik sahabat aku. Ketika tu berhenti sekejap sebelum mendaki satu lagi bukit yang tak berapa tinggi. Bila aku sudah menyarungkan stokin untuk keluar, tiba-tiba dia berkata..
“ saya tak pakai stokin. Tak nak jadi hipokrit. Cukup dengan menjadi diri-sendiri”.
Komen yang aku jauh sekali pinta. Aku tersenyum. Mahu menjawab aku takut dia terasa. Rasa kerdil untuk menjawab kata-kata seorang yang lebih tua. Terus aku betulkan tudung dan keluar. Bersalah keraku tidak tegur. Tapi aku seorang yang mudah diperkenakan. Itu mungkin yang aku harus pelajari.bagaimaku mengurus peribadi.
Fitrah kita baik. Tapi kenapa manipulasikan fitrah itu dengan hipokrit. Pandanganmu sudah terbalik. Kita ini baik..jangan burukkan rekod kita dihadapan Allah. Jangan sekali-kali mengatakan kita ini jahat.

http://i3.photobucket.com/albums/y65/bluemarvy/paint7.jpg

Persediaan bagi mereka yang sombong:
1)      Belilah antivenom selangkapnya untuk menahan segala bisa ular didalam kubur. Beli kat farmasi maku–maku. Erm.. kalau jumpalah kan?..Namun.. susah sikitlah sebab dah dalam kubur, terpaksa minta tolong dari kekawan pula.. terpaksalah yang sombong akan menjadikan prinsip mereka.. kau kau aku aku tu sebagai satu gurauan.. tapi… boleh ke??
2)      Cctv? Rosakkan CCTV Allah ni. Tapi boleh ke?? Mampukah korang?erm…berfikirlah panjang-panjang sikit. Takut tak kesampaian pulak.
3)      Atau last chance..
“ rendahkan dirimu dihadapanNya. Kembali kepada fitrah kamu.. jangan sombong! Ala, apalah sangat hinaan orang kat dunia tentang kekolotan saya seorang budak bertudung labuh jika dibandingkan dengan perlindungan yang Allah janjikan diakhirat kelak.”
Dan banyak lagi cara !!!
Insya Allah..
Disebalik wajahmu tanpa make up dan hanya air wudhu’ jadi masker kamu.. Allah serikan wajah kamu  dihari akhirat..
Disebalik tudung kamu yang labuh tanpa fesyen terkini yang jarang dan lebih singkat dari paras dada.. Allah balutkan tubuhmu dengan lindungan api neraka.
Disebalik airmatamu menangis kerana kamu sudah mengeluarkan sahabat kamu dari jerat dunia.. Allah balasi dengan keindahan syurga..
Subhanallah.. aku mahu menjadi penghuni syurga..
Aku tahu kamu pun begitu!

syukur

bismillahirahmanirahim.,
salah satu artikel dari aku.. semoga bermanfaat,
Syukur adalah suatu kata kerja yang terdiri dari syakara- yasykuru-syukran. Ia dapat diertikan dengan ucapan terima kasih terhadap apa yang dinikmatkan. Namun, syukur merupakan ucapan terima kasih yang boleh dikatakan terhad hanya kepada Allah Azzawajalla, iaitu seruan kesyukuran dari seorang hamba kepada Rabbnya yang Esa. Orang-orang yang amat suka bersyukur biasanya memiliki hati yang suci dan tidak ego. Jika kita amati, orang yang tidak bersyukur akan merasa tidak cukup dan amat jauh dari perasaan qakuah. Oleh itu, kehidupan mereka akan sentiasa berlalu dengan ketidakpuasan hati yang cukup tinggi disusuli dengan keluhan demi keluhan.
Sesungguhnya, kita sudah diingatkan Allah melalui qalamNya dari surah Ibrahim ayat 7 yang berbunyi,
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Maksudnya, dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras”.
Kita sedia maklum, sesungguhnya, Allah langsung tidak mengharap dan memerlukan bantuan serta keegoan kita. Jika kita bersyukur dengan ketulusan hati kita  pun, sesungguhnya, apa yang ada pada Allah tidak akan hilang walau sedikit pun. Begitu juga, andai kita derhaka sekalipun, berjalan dengan sombong diatas muka bumi ini pun, Allah tidak akan merasa kekurangan atau penambahan walau sedikit pun.
Kesyukuran itu berada di hati ataupun pada niat kita. Bukannya pada perilaku yang kita tampilkan. Manusia yang suka menunjuk-nunjuk amalan yang diibaratkan sebagai syukur tetapi tidak bersyukur didalam hatinya, maka sesungguhnya akan lekat pula padanya amalan mazmumah yang lain seperti takbur, riya’ dan sebagainya.oleh itu, syukur itu haruslah bersamanya tawadduk iaitu merendah diri kepada Allah tanpa ada perasaan lain yang masuk kedalam hati.
Bersyukur bukan hanya dari segi nikmat kebendaan semata-mata. Terdapat banyak perkara yang wajib disyukuri. Contohnya bersyukur dengan nikmat iman dan islam. Kita manusia hanya mampu mencipta pelbagai alat namun, untuk mencipta nilaian iman dan islam di dalam hati amatlah mustahil. Itulah kudrat Allah yang  menghendaki sama ada di titik  maku kita berada. Mampukah kita membina hidayah, sedangkan kekasih Allah yang amat tinggi darjatnya disisi Allah juga tidak mampu memberi hidayah kepada insan lain, kepada bapa saudaranya sendiri? Apa yang akan terjadi jika kita tidak lahir dalam keluarga Islam? Mungkinkah kita akan menerima hidayah Allah untuk melazimi segala amalan yang diredhaiNya?
Kita juga wajib bersyukur dengan nikmat kebahagiaan didalam kehidupan kita. Tidaklah semua orang itu dilahirkan didalam keluarga yang bahagia, ada yang terpaksa meraku hidup didalam keluarga yang berpecah-belah. Melazimi keluarga yang tidak bahagia merupakan ujian dari Allah, menimbang tara maku iman kita. Mereka yang diuji juga wajib bersyukur dengan nikmat ujian kerana nikmat ujianlah yang akan mendekatkan hambaNya kepada Rabbnya. Insan  dibina dari perkataan na-si-a yang bererti lupa. Perilaku insan yang sentiasa bersifat lupa pada Allah diingatkan Allah dengan adanya ujian yang akan menyebabkan manusia itu kembali kepadaNya.
Nikmat Allah tidak akan terhitung banyaknya. Kita tidak akan berjaya membilang hingga habis kerana nikmatNya terlalu luas. Manusia yang mencuba untuk mengira nikmatNya akan gila kerana setiap sesuatu itu adalah nikmat Allah. Begitu juga dengan nikmat ilmu. Kita wajib bersyukur dengan ilmu yang ada pada kita kerana tanpanya manusia akan hidup terkontang kanting. Ilmu merupakan sesuatu yang bernilai. Letaknya pada hati dan akal. Dua lagi nikmat Allah yang manusia lupa untuk syukuri. Tanpa ilmu, manusia tidak mampu bernafas didunia Allah ini kerana kejahilan dan dunia ini akan musnah.
Lihatlah pada kejadian kita sebagai manusia. Sesungguhnya apa yang dicipta Allah itu terlalu sempurna hingga tidak terfikir oleh akal. Bagaimaku kita melihat indahnya perciptaannya, begitulah terlalu banyak yang wajib disyukuri oleh kita selaku manusia. Nikmat panca indera contohnya, terlalu sukar untuk digambarkan bagaimaku proses perciptaannya. Kita kadangkala lupa, nikmat yang diberi oleh Allah itu berada dihadapan mata. Tapi kita pula asyik melihat kejauh saku untuk mencari nikmat Allah.
Kesyukuran wajib dipanjatkan kepada Allah kerana kita hidup dinegara yang aman. Alhamdulillah, perpaduan yang disemai masih utuh walaupun mungkin pada perkara keduniaan, kita telah banyak bertikam lidah, namun bila berhadapan dengan masalah diniah, kita akan sama-sama sepakat dan ini menyebabkan kita tidak rapuh didalam kenikmatan perpaduan yang dikurniakan Allah. Sepertimaku yang pernah terjadi dalam sejarah Islam dimaku Allah nukilkan didalam surah Ali Imran ayat 103, dimana Allah pereratkan hubungan Aus dan Khazraj walaupun mereka sebelum berlakunya hijrah berbunuh-bunuhan antara satu sama lain, walaupun mereka pernah berdengki-dengkian, namun, Allah mengindahkan hubungan mereka dengan kecantikan perpaduan.
Allah menyuruh kita sentiasa hidup dalam keadaan syukur dan tidak sombong berjalan dibumi Allah ini kerana Allah amat murka dengan manusia yang tidak tahu bersyukur dan hidup dalam kepura-puraan. Oleh itu, manusia disuruh berdoa selalu, melazimi solat dan bertaqwa kepada Allah. Kita sentiasa diingatkan oleh Allah untuk bersyukur kerana kita sentiasa lupa jika tidak diingatkan. Terlalu banyak nikmat Allah yang manusia lupakan sedangkan nikmat itu berada dihadapan mata .

keluhan jiwa

Bismillahirahmanirahim..
Selawat dan salam buat junjungan Rasulullah SAW, ahli bait , dan sahabat . Semoga kita sentiasa mengingati akan nikmatnya dapat bergerak bebas di dalam dunia yang luas ini. Betapa kita takkan mampu membayar atas kenikmatan yang diberikan, dan lagi malang andai kita bersikap sombong dengan Allah , dengan membuat kemungkaran sebagai balasan nikmat yang diberikan kepada kita.
Duhai sahabat sahabiah,renungi kata-kata ini..
“ aku tidak mempunyai sesuatupun untuk aku agungkan melainkan umur kehidupan aku. Apabila modalku untuk hidup sudah habis aku akan mula merasa resah, tiada lagi keuntungan buatku didalam perniagaanku, tiada lagi yang akan aku banggakan kerana tempoh kenikmatan umur mudaku sudah habis. Dan aku tahu, andai esok aku sudah tiada pasti  aku akan sedih dan menangis . aku pasti akan meminta dari Allah agar menghidupkan aku lagi. Aku jamin dan aku amat pasti jika peluang itu aku dapat aku akan beribadah sesungguh-sungguhnya. Berilah aku peluang lagi. Ketika itu…. rayuan aku tidak didengari lagi. Bila ditanya ma rabbuka.. pasti aku tidak dapat menjawabnya..padahal aku mahu menjawabnya.”
Ya Allah! Berilah peluang.. hidupkanlah aku . sekejap saje..aku akan beribadat padaMu tanpa henti. Ampunkan aku ya Allah.. berilah peluang..
menangis… meratap.. namun,,,aku tetap takkan ditiupkan ruh kembali. Siapalah aku. Seorang yang penuh dosa…aku bukan insan istimewa.
“duhai jiwa, anggaplah hari ini hari baru. Hari ini Allah hidupkan kamu kembali. Untuk kau beribadah. Jangan bermain dengan dunia walau sedetik pun, sebab esok kau sudah tiada. Bangun dan lakukan amalmu. Keluarkan segala hartamu kejalan Allah. Jangan lepas dari mengucap salam kepada manusia, jangan lepas untuk tersenyum. Andai ada yang mengejimu,senyum kerana itu hanya untuk hari ini. Peluklah ibu bapamu, kucup pipi mereka sepuasnya, kerana esok kau akan pergi. Jangan membuat dosa walau satu pun!!! Kerana esok kau pergi dengan aman. Kau takkan menyesal lagi.”
“jiwa! Bangun! Jom buat ibadah! Biar orang mengata! Kerana mereka tidak tahu kisah hidupmu. Pelihara anggotamu selengkapnya! Jangan sia-sia walau sebesar zarah! Teruskanlah usaha murnimu. Semoga kamu akan bisa bersedia bila malaikatNya datang mencabut ruh mu buat kali kedua..”

sedekah itu peluang

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..
Amalan sedekah merupakan suatu amalan yang tidak dapat dinafikan fadhilat dan kebaikan yang secara terang-terangan dilakarkan Allah di dalam firmanNya yang terus mendapat tindakan dan merintis kepada sebuah perjuangan dan pengorbakun yang amat agung untuk agama Allah yang haq ini oleh para khulafa’ ar- Rashidin .
Allah menurunkan ayat tentang sedekah kepada Rasulullah SAW, Waktu itu, kita dapat amati kesungguhan para sahabiat nabi yang percaya tanpa ragu tentang fadhilat amalan ini walau ketika itu masing-masing  bersiap untuk menghadapi Perang Tabuk. Seruan ini disambut oleh Abdul Rahman bin Auf dengan menyedekahkan kepada Islam separuh dari hartanya dan menahan separuh lagi kepada keluarganya. Tindakan itu  dijawab Rasulullah dengan menyatakan bahawa tindakan itu akan diberkati oleh Allah samaada dengan keadaan menahan harta itu atau mengeluarkan ke jalan Allah.
Kemudian tiba pula Saidina Uthman bin Affan mengeluarkan infaqnya berbentuk peralatan dan pakaian bagi orang yang belum memilikinya. Adapun Ali bin Abi Thalib ketika itu hanya memiliki empat dirham. Ia pun segera menyedekahkan satu dirham waktu malam, satu dirham di siang hari, satu dirham secara terang-terangan, dan satu dirham lagi secara diam-diam.
Begitulah tingginya darjat pemberi sedekah. Dijanjikan bermacam-macam kebaikan jika menginfakkan harta kejalan Allah bagi mendapat redha Allah semata-mata bukanlah dengan sebab yang lain.
DALIL SEDEKAH:
Dalil Al-Qur`an :
“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak.” (Surah Al-Baqarah [2] : 245).
Dalil As-Sunnah :
Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda yang bermaksud : “Barangsiapa memberi makan orang yang lapar, Allah akan memberinya makakun dari buah-buahan syurga. Barangsiapa memberi minuman kepada orang yang dahaga, pada Hari Kiamat nanti Allah akan memberinya minuman syurga yang amat lazat (ar-rahiq al-makhtum), dan barangsiapa memberi pakaian kepada orang yang tidak mempunyai pakaian, Allah akan memberinya pakaian syurga yang berwarna hijau (khudhr al-jannah).” [HR. Abu Daud; no. 1432; At-Tirmizi; no. 2373].
Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 254 
Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual beli padanya dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.
“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir; seratus biji Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Mahaluas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui,” demikian firman-Nya (QS. Al-Baqarah [2] : 261.
TAKRIF SEDEKAH
Sedekah berasal dari perkataan Arab iaitu, shadaqah yang bererti suatu pemberian yang diberikan oleh seorang muslim kepada orang lain secara spontan dan sukarela tanpa dibatasi oleh waktu dan jumlah tertentu.  Ia  juga boleh diberi pengertian sebagai suatu pemberian yang diberikan oleh seseorang sebagai kebajikan yang mengharap redha Allah SWT dan pahala semata-mata. Sedekah dalam pengertian di atas oleh para fuqaha (ahli fiqh) disebut sadaqah at-tatawwu’ iaitu  sedekah secara spontan dan sukarela.
Menurut istilah ulama’, perkataan sedekah mempunyai kaitan rapat dengan istilah hibah, hadiah dan zakat. Ini dapat dikesan dengan pembicaraan mengenai takrif sedekah itu sendiri. Umpamanya, Imam Nawawi ketika menghuraikan takrifan sedekah itu, menggandingkan perkataan hibah, hadiah dan  sedekah  dengan katanya, hibah menurut istilah syarak, memberi milik tanpa sebarang ganjaran.  Jika seseorang memberi milik kepada seseorang yang lain dengan niat hanya mendapat ganjaran pahala di akhirat semata-mata, maka itu merupakan sedekah. Sebaliknya, jika diberi milik dengan tujuan penghormatan, maka, ia merupakan hadiah.
Ibn Hajar pula menggandingkan sedekah dengan zakat. Namun, ada pandangan ulama’ yang membantah dari apa yang diusulkan olehnya. Secara kesimpulannya, sedekah boleh kita fahami dengan memberi hak milik kepada seseorang dengan tujuan mendapat redha dan balasan pahala daripada Allah taala semata-mata. Hal ini bukanlah dikhususkan oleh para ulama’ sebagai pemberian harta semata-mata hingga membuatkan orang senang dengan kita juga dianggap sebagai sedekah.
KONSEP SEDEKAH
Terdapat banyak konsep utama yang terdapat dalam  sedekah. Yang paling penting ialah dengan memberikan sesuatu yang kita sayangi. Ini jelas dalam al-Quran (surah al-Imran ayat 92). 
Seterusnya dengan mencari harta dunia untuk dijadikan bekalan akhirat yakni dengan menyakinkan dunia ini adalah untuk akhirat, bukan untuk dunia semata-mata.
Amalan diberkati ialah hasil peluh sendiri dan juga melalui jual beli atau perniagaan.
Menurut Nabi SAW, 9/10 (90 peratus) daripada sumber rezeki ialah berpunca daripada perniagaan. Selebihnya mungkin makan gaji. Nabi Muhammad SAW sendiri sebelum diutus menjadi rasul adalah seorang ahli perniagaan jujur, cekap dan amakuh. 
Peniaga amakuh akan dibangkitkan bersama nabi dan rasul di akhirat kelak. Perniagaan adalah amalan fardu kifayah. Barang makakun orang Islam sepatutnya dikeluarkan oleh orang Islam. Jika tidak aktiviti ini, seluruh umat Islam akan menanggung dosa.
Hulurkan bantuan kepada janda yang ketiadaan suami. Dalam hadis, Nabi SAW menerangkan setiap awal pagi, ketika terbit matahari ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi. Yang satu menyeru, “Ya Tuhanku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan harta kepada Allah.”
Yang satu lagi menyeru, “Musnahkanlah orang yang menahan hartanya (lokek).”  
Orang bakhil tidak manfaatkan hartanya untuk dunia dan akhiratnya. Menginfaqkan (belanjakan) harta adalah berkat, sebaliknya menahannya adalah celaka. 
Dalam hadis lain, Nabi SAW bersabda: “Takutilah api neraka walaupun dengan sebiji tamar.” Dan sabdanya lagi: “Sedekah itu penghapus dosa seperti air memadam api.  Jika dapat diamalkan, rezeki yang dikurniakan Allah akan kekal walaupun sudah digunakan. Allah akan membalas atau menggantikan apa yang sudah dibelanjakan. Amalkan ilmu yang ada, Allah akan menambahkan ilmu lagi. Begitu juga harta, belanjakan harta yang ada, Allah akan tambahka lagi daripada sumber yang kita tidak ketahui.
Bersedekah itu boleh dilakukan oleh semua orang sekalipun orang itu tidak berharta. Amalan bersedekah sangat digalakkan dalam Islam, kerana bersedekah adalah lambang kesyukuran kepada Allah, pelaksakuan perintah Allah dan mempererat hubungan persaudaraan serta silaturahim sesama Muslim. Sedekah juga adalah cara mengukuhkan hubungan antara hamba dengan Allah dan juga di antara manusia sesama manusia.
Firman Allah: “Wahai orang beriman, nafkahkanlah sebahagian rezeki yang kami kurniakan kepadamu, sebelum datang hari yang tiada lagi jual beli, tiada lagi persahabatan yang akrab dan tiada lagi syafaat padanya. Dan orang yang kafir itu adalah golongan zalim.” (Surah al-Baqarah, ayat 254)
HUKUM SEDEKAH
Para fuqaha bersepakat hukum sedekah pada dasarnya adalah sunat, iaitu mendapat pahala apabila dilakukan dan tidak berdosa jika ditinggalkan. Di samping sunat, adakalanya hukum sedekah menjadi haram iaitu apabila seseorang yang bersedekah mengetahui dengan pasti bahawa orang yang bakal menerima sedekah tersebut akan menggunakan harta sedekah untuk kemaksiatan. Memberi wang kepada pengemis juga dianggap bersedekah. Maka, hukumnya sunnah, kerana bersedekah hukum asalnya sunnah. Dr. Wahbah az-Zuhaili berkata, “Sedekah tathawwu’ (sedekah sunnah/bukan zakat) dianjurkan (mustahab) dalam setiap waktu dan hukumnya sunnah berdasarkan Al-Qur`an dan As-Sunnah.” [Dr. Wahbah Zuhaili, Al-Fiqh Al-Islami wa Adilatuhu, 3/389].
Namun demikian, hukum yang asalnya merupakan sunnah ini, boleh berubah mengikut keadaan. Sedekah juga boleh menjadi wajib. Misalnya terdapat seorang pengemis yang dalam keadaan darurat (mudhthar), yakni ia sedang kelaparan dan tidak mempunyai makakun sedikit pun, sedangkan pemberi sedekah mempunyai lebihan makakun setelah keperluannya mencukupi buat dirinya sendiri. [Dr. Wahbah Zuhaili, Al-Fiqh Al-Islami wa Adilatuhu, 3/390].
Dalam keadaan seperti ini, sedekah tersebut, wajib hukumnya. Sebab, tiada cara lain untuk menolongnya kecuali bersedekah, maka sedekah tersebut menjadi wajib, bersesuaian dengan kaedah fiqh : “Maa laa yatimmul wajibu illa bihi fahuwa wajib.” (Jika suatu kewajipan tidak terlaksaku kecuali dengan sesuatu, maka sesuatu itu wajib pula hukumnya). [Saifuddin Al-Amidi,Al-Ihkam fi Ushul Al-Ahkam, 1/111].
Sedekah juga boleh menjadi haram hukumnya, jika diketahui pengemis itu akan menggunakan sedekah itu untuk kemaksiatan. [Dr. Wahbah Zuhaili, Al-Fiqh Al-Islami wa Adilatuhu, 3/390]. Misalnya, pengemis tersebut menggunakan wang itu untuk berjudi, berzina atau minum arak. Hukum bersedekah dalam keadaan sebegini adalah haram, kerana ia telah menjadi perantaraan yakni wasilah kepada yang haram. Kaedah fikh menyebutkan; “Al-Wasilah ila al-haram haram.” (Segala perantaraan yang menuju kepada yang haram, haram hukumnya). [M. Shidqi al-Burnu,Mausu’ah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, 12/200].
Bersedekah kepada pengemis juga menjadi haram sekiranya diketahui pengemis itu tidak termasuk orang yang boleh mengemis yakni orang yang meminta-minta, misalnya bukan orang miskin. Dalam permasalahan ini, terdapat dalil khusus yang mengharamkan meminta-minta, kecuali untuk tiga golongan tertentu.
Sabda Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam; “Meminta-minta tidaklah halal kecuali untuk tiga golongan : orang fakir yang sangat sengsara (zi faqr mudqi’), orang yang dikelilingi hutang (zi ghurm mufzhi’), dan orang yang berkewajipan membayar diat (zi damm muuji’).” [HR. Abu Daud; No. 1398; At-Tirmizi; No. 590; Ibnu Majah; No. 2198]. [Abdul Qadim Zallum, Al-Amwal fi Daulah al-Khilafah, hal. 194].
Jadi, kalaulah seorang pengemis itu bukan orang miskin, haram baginya meminta-meminta. Demikian pula pemberi sedekah, haram memberikan sedekah kepadanya, jika dia mengetahuinya. Dalam situasi ini, pemberi sedekah turut melakukan keharaman, kerana dianggap membantu pengemis tersebut melakukan perkara haram. Kaedah fikh menyebutkan : “Man a’aku ‘ala ma’shiyyatin fahuwa syariik fi al itsmi” (Barangsiapa membantu dalam suatu kemaksiatan, maka dia telah bersekutu dalam berbuat dosa akibat kemaksiatan itu). [Syarah Ibnu Bathal, 17/207]. Wallahu a’lam.
Terakhir ada kalanya juga hukum sedekah berubah menjadi wajib, yaitu ketika seseorang bertemu dengan orang lain yang sedang kelaparan hingga dapat mengancam keselamatan jiwanya, sementara dia mempunyai makakun yang lebih dari apa yang diperlukan saat itu. Hukum sedekah juga menjadi wajib jika seseorang bernazar hendak bersedekah kepada 
seseorang atau lembaga.
KESEMPURNAAN SEDEKAH
Supaya bersedekah tidak menjadi sia-sia, Islam mengajarkan umatnya menyumbang dan bersedekah menepati erti ‘sedekah’.  Sedekah yang tidak sempurna pastinya tidak menjanjikan kehebatan beribadah.Beberapa perkara perlu diambil perhatian dan tindakan demi kesempurnaan bersedekah. 
Pertama: Barang yang disedekahkan itu hendaklah baik, elok dan tidak malu untuk dipakai (boleh dipakai). Adalah tidak wajar dan paling tidak munasabah barang yang disedekahkan itu tidak tergamak kita gunakan sendiri. Biarlah bersedekah dengan barang yang disenangi penerima. Allah melarang bersedekah dengan benda yang tidak baik kerana bersedekah adalah ibadat dan tanda mensyukuri nikmat Allah bukannya didasari dengan riya’.
“Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah pada jalan Allah sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat, padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu kalau diberikan kepada kamu, kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa terpuji.” (Al-Baqarah ayat 267)
Kedua: Sesuatu yang disedekahkan ialah yang halal, bukan haram atau subahat.
sudah tentu bermuamalat dengan barang yang syubhat tidak boleh diterima kerana ia bukannya sesuatu yang memang menjadi miliknya yang pasti. Barangan yang syubhat tidak boleh dipindah milik.
Ketiga: Sunat bagi pemberi sedekah atau derma bersedekah dan berderma daripada benda yang disukai dan disayangi, tidak kira sama sedikit atau banyak. 
“Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai hakikat kebajikan dan kebaktian yang sempurna sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. Dan apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.” (Al-Imran ayat 92)
“Daripada Adiyie Hatim Radiallahuanhu berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: Takutlah kamu akan api neraka walaupun dengan (bersedekah) separuh buah kurma.” (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).Hadis ini menunjukkan amalan bersedekah walaupun hanya separuh buah kurma boleh menyelamatkan kita daripada api neraka.
Keempat: Bersedekah disertai dengan keikhlasan, bukan mengungkit, merungut, membidas dan menyakiti hati orang yang menerima sedekah kerana perbuatan ini haram dan merosakkan amalan bersedekah.
“Wahai orang yang beriman! Jangan rosakkan pahala sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan kelakuan yang menyakiti seperti rosaknya pahala amalan sedekah orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak) dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. 
“Maka bandingan orang itu seperti batu licin yang ada takuh di atasnya kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertakuh lagi). Demikianlah juga halnya orang kafir dan riak itu, mereka tidak akan mendapat sesuatu pahala pun daripada apa yang mereka usahakan. Dan ingatlah Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.” (Al-Baqarah-264)
Kelima: Sedekah yang diberikan secara sembunyi lebih afdal, ibarat tangan kakun yang memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya. Perbuatan ini dekat kepada keikhlasan dan jauh daripada riak kerana sifat ini boleh merosakkan amalan sedekah. Tiada gunanya bersedekah jika mahu mendapat pujian dan dikatakan pemurah kerana dengan keikhlasan sahajalah ganjaran pahala diperoleh.
“Jika menampakkan sedekah kamu, ini sangat baik, tetapi jika kamu merahsiakannya, dan memberikan orang fakir, maka itu lebih baik bagi kamu dan akan melepaskan kamu daripada kejahatan kamu; Allah menyedari apa yang kamu buat” (Al Baqarah – 271).
Keenam: Sedekah tidak mengurangkan harta, sebaliknya menambah harta dan menjauhkan kefakiran, kekurangan dan kesempitan. Allah akan gantikan dengan yang lebih baik.
“Katakanlah wahai Muhammad sesungguhnya Tuhan-Ku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya antara hamba-Nya dan Ia juga yang menyempitkan baginya, dan apa saja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dia sebaik-baik pemberi rezeki” (Saba’ – 39).
Ketujuh: Sedekah membersihkan harta dan menyucikan diri kita.
“Ambil sedekah daripada harta mereka untuk membersihkan dan menyucikan mereka dan doakanlah mereka. Sesungguhnya doa engkau itu menjadi ketenangan hati mereka. Allah maha mendengar lagi maha mengetahui” (At Taubah-103).
Ayat itu menjawab dua soalan pokok, iaitu apa yang harus disedekahkan dan mengapa umat harus bersedekah. Sedekah adalah untuk membersih dan menyucikan (jiwa) dan disedekahkan daripada harta atau benda yang dimiliki.
Walaupun pemikiran kebanyakan umat Islam masih menghubungkaitkan sedekah dengan kebendaan, renungkan sepotong ayat Allah (yang juga ajaran Rasul yang wajib) berbunyi: “…tentang sedekah dan orang yang tidak mendapati sesuatu melainkan tenaganya (usaha mereka)” (At Taubah – 79)
Sebenarnya sedekah bukan saja berbentuk kebendaan. Bagi yang tidak mampu atau tiada harta, Allah menghendaki mereka menyumbangkan usaha dan doa.
Usaha termasuk menjadi sukarelawan, daya upaya, idea dan ikhtiar, kegiatan, perbuatan untuk mencapai, melaksakukan dan menyempurnakan sesuatu usaha yang disumbangkan dan memanfaatkan mereka yang layak menerima sedekah. Walaupun hanya sekadar doa dan senyuman. ‘Senyum itu adalah sedekah’ (maksud hadis).
KELEBIHAN SEDEKAH SUNAT
Amalan yang sangat dituntut pada Ramadan ialah bersedekah. Hal ini dijelaskan Abu Hurairah: “Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW. Ya Rasulullah, tolong terangkan kepada saya, sesuatu amal yang apabila saya melakukannya, akan menyebabkan saya masuk syurga. Baginda menerangkan, berilah makan (fakir miskin dan akuk yatim), amalkan selalu memberi salam, eratkan silaturahim dengan membantu kaum kerabat dan kerjakan sembahyang tahajud pada waktu malam ketika orang ramai tidur, nescaya engkau akan masuk syurga dengan aman sentosa.” (riwayat Imam Ahmad)
Di dunia, mereka yang bersedekah akan dimurahkan rezeki oleh Allah dalam kehidupannya. Faedah ini dijelaskan oleh Jabir Abdullah katanya: “Rasulullah berucap kepada kami, sabdanya: Wahai umat manusia, bertaubatlah kepada Allah sebelum kamu mati dan segeralah mengerjakan amal salih sebelum kamu sibuk (dengan yang lain), dan hubungkan apa yang ada di antara kamu dengan Tuhan kamu dengan sentiasa mengingatinya dan banyakkan bersedekah secara bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezeki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yang berganda-ganda.” (riwayat Ibnu Majah)
Terselamat daripada bala bencaku. Akus bin Malik menjelaskan katanya: Rasulullah SAW bersabda: Segeralah kamu bersedekah kerana bala bencaku tidak dapat melangkahi sedekah.” (riwayat Baihaqi)
Seseorang itu akan dipanjangkan umur dan dicegah baginya kematian yang buruk. Amru bin Auf menceritakan: “Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu akan memanjangkan umur dan mencegah daripada mati dalam keadaan buruk.” (riwayat Tabrani)
Dosa seseorang itu dihapuskan Allah. Hal ini dijelaskan oleh Jabir bahawa ia mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sembahyang itu dapat mendampingkan diri dengan rahmat Allah dan membawa keredaan-Nya, dan puasa menjadi perisai kejahatan, manakala sedekah pula menghapuskan dosa seperti air memadam api.” (riwayat Abu Ya’la)

Amalan bersedekah amat dituntut didalam kehidupan muslim. Tanpanya  tidak akan meningkatnya tingkatan ubudiah hamba kepada Rabbnya, tidak akan tersuburnya nilai kasih sayang  antara manusia sesama manusia  dan akan hilanglah nilai keprihatinan kita kepada persekitaran yang telah lama tersubur.
Sikap prejudis manusia hari ini yang menganggap semakin banyak harta yang diinfaqkan, maka semakin berkuranglah harta yang berada didalam milikan manusia itu wajar dibuang dari akar umbinya. Sikap itu hanya dorongan dari kesesatan dan keraguan didalam hati oleh syaitan laknatullah.