Sunday, May 15, 2011

tarbiyah cintaNya


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

بسم الله الرحمن الرحيم..


Hanya pujiku kupanjatkan padaMu ya Allah.. kuatkan hati-hati kami dalam berjuang,kentalkan jiwa-jiwa kami menghadapi mehnahMu..


Berapa kali blog ni akan ditinggalkan bersawang, wallahua’lam la. Aku terlalu sibuk dengan latihan ilmiah a.k.a thesis aku untuk dapatkan ijazah. Itu wajib ditunaikan mungkin. Apa yang aku fikir sekarang, mak dan ayah di kampung. Aku terlalu rindu dengan mereka. Penulisan thesis ni tinggal lagi insya Allah 30 % untuk siap. Semoga dipermudahkan segala urusan. Dah pulang ke rumah nak rehat dulu seminggu dua baru start cari kerja, begitulah rancangannya. Letih menghadap buku mungkin. Lagipun, terlalu seronok bila ada sahabat-sahabat yang cakap, dah nak jilid dah ni. Aku pun nak jilid jugak! Tapi belum siap lagi...


 Ada kawan-kawan yang sudah berada di rumah boleh bermain-main dengan akuk buah mereka dah. Aku pulak?? Masih bermain-main dengan buku macam-macam. Tarbiyah buat aku yang memang suka lengahkan kerja mungkin.=.=. tak mengapa, ingat Allah, biar setiap kali jari menyentuh keypad laptop ni, hati merindui Allah dan  akan tersenyumlah walau sedikit tertekan menganalisis data, mungkin. Ingat Allah! Allah ingat kita! Kan? Kan?


Benar, kita takkan kuat andai sendirian. Aku belajar ni semua dari pengalaman. Kita takkan kuat andai diuji sendiri tapi andai kita ada yang menyokong, kita akan kuat. 

Saat ini ada sesuatu yang bermain-main di fikiran aku..ya Allah kuatkan kami.. kuatkan aku..




Friday, April 8, 2011

berubah!!



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang

Alhamdulillah, hari ini aku masih dapat bangun, merasai nikmat kehidupan , merasai nikmat kesihatan, Alhamdulillah , hanya Zat yang Esa yang layak dipuji.  Kehidupan dunia banyak menduga kita. Dari setiap 
anggota hingga bayang kita juga diuji. Begitulah hikmah Allah menjadikan manusia.

“Tidak aku ciptakan Jin dan Manusia itu melainkan untuk beriabadah kepadaku”… Az.Zariat 56.

http://3.bp.blogspot.com/-NX-17OVoH3A/TZ8p18l2nMI/AAAAAAAAAR8/9FD9KUAHPg0/s1600/muslimah-solehah-1.jpg
subhakullah cantik kan??
Apakah kita sudah lupa janji kita sewaktu masih didalam rahim ibu kita? Hari ini aku menangis. Mengenangkan dosa semenjak dua tiga hari yang berlalu. Astagfirullahal azim. Bagaimaku mungkin masih memikirkan keseronokan dunia sebegitu rupa hingga melupakan terus apa yang selama ini aku pertahankan.


Bagaimaku mungkin aku begitu rakus , ya Allah. Bagaimaku mungkin? Aku melupakan ayatMu. Bagaimaku mungkin aku menjauhkan diri dari suruhanMu, mendekati laranganMu.

Hari ni mood aku terganggu teruk. Buku masih dalam keadaan sama , dari tadi. Sedangkan hati resah memikirkan dunia. Inilah dia iman manusia. Iman aku yang naik turun naik turun. Aduh! Bila dah jatuh hingga terlalu dalam.

Sejuk sudah kaki calon mayat. Bila terfikir.... mungkin sebentar lagi Malaikat Maut akan menjemput!!

.. tak nak jadi gini lagi!..
... saya nak jadi penghuni syurga!!..
...saya tak nak titik hitam melegamkan hati saya!!..



jom taubat !

Wednesday, April 6, 2011

Bukan merepek


Bismillahirahmanirrahim

Hanya ini




http://3.bp.blogspot.com/-ERvAa6wtj-Q/TZyOiLqRo_I/AAAAAAAAARo/x6kI0qGRonU/s320/ruqaiyyah0975.jpg
ini beg!!



dan ini

http://3.bp.blogspot.com/-Dv03Q3mAO8I/TZyPybjpeUI/AAAAAAAAARw/68Wln88Gm6U/s320/ruqaiyyah0977.jpg
kakak tu memang rajin! saje snap!>.<








Dah!!

Selamat berjuang!!!  nad  mesti sedih jugak, 



dan ..


... aku ke yang akan menangis?... 



T_T


mesti kuat! sebab ummat Islam tu kuat!!

Tuesday, April 5, 2011

Jihad!kuatkan jiwamu!


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sudah 6 April 2011 dan tinggal 1 hari setengah bak kata seorang penuntut Universiti Tanta  untuk pulang belajar dan menuntut ilmu di negara orang. Mungkin agak tidak sukar untuk dia pulang ke saku fikir aku. Keraku dia sudah besar! Tapi setiap butir luahan perasaannya macam agak sukar meninggalkan bumi Malaysia. Pasti dia akan menangis! tapi itulah perjuangan, dan setiap sederap nafasnya andai dia ikhlaskan dirinya pasti pahala mengiringinya. Peluang syahid itu terlalu besar! Ibnu sabil kata orang~betul?

Aku sebenarnya kagum dengan mereka yang belajar di negara orang, keraku bagi aku mereka kuat! Hidup di negara orang tak mudah. Kekadangnya adat mereka terlalu jauh berbeza dari adat kita. Adat kita baik begitu, namun bagi yang tidak faham mungkin hadiahnya sepak dan terajang! >.<. sebenarnya aku pun ada keinginan untuk belajar ke Mesir ada sangat-sangat!!!triple likes! Aku suka bahasa arab! Terlalu suka! Tetapi aku sedia maklum banyak keterbatasan dan ketidakmampuan itu boleh menghalang aku.
Teruskan berjihad duhai sahabat! tinggikan nilai Islam!
mampukah

( 3: 142) Apakah kamu menduga akan dapat masuk syurga padahal belum nyata bagi Allah orang yang berjihad di antara kamu dan (belum nyata) orang-orang yang sabar.

Jihad is korban! Jihad itu mengorbankan apa yang kita suka andai yang kita suka itu tidak membawa manfaat dan mendekati apa yang kita benci andai untuk akhirat nanti apa yang kita benci itu jauh membawa manfaat!! Maknanya, andai hari ini kamu penggemar online game dan pembenci  solat sunat, itu yang harus kamu jihadkan! Melawan kembali arus  yang sudah terbalik pada otak kamu! Namun, itu hakikatnya, online game itu amat menyeronokkan, malah manusia akan mencari-cari kebaikan didalam game itu berbanding jika tidak bermain game! Dan alasan itu memanjakannya!

Berbanding alasan solat sunat yang diselangi dengan kesusahan dan ketidakmampuan. Aku tak sempat dhuha hari ni, kuliah jam 8 pagi. Tetapi dicelah-celahnya gap tidak dimanfaatkan. Solat itu tidak mudah! Malah ia berat! Walau ia menuntut hanya 5 minit ke 10 minit andai bersamanya solat sunat yang lainnya. Keraku itulah kita wajib bersabar dalam beramal. Ingat mudah ke sabar ketika solat? Sabar untuk kusyuk didalam setiap butir yang kita lafazkan, penuh teliti dalam gerak langkah solat, perlu sabar dalam rakaat-rakaatnya. Masya Allah, 4 rakaat itu sudah susah! Itulah jihad!
Semuanya dari hati, dari jiwa kita. Jangan manjakan nafsu kejahatan! Jangan biarkan nafsu itu datang bersama alasan yang menenangkan hatimu walau pada hakikatnya itu akan menjauhkanmu dari Allah!

Buat sahabat-sahabat aku!selamat bermujahadah di bumi Anbiya! Untuk Maryam Mohd Din, doa aku moga enti terus bersinar! Teruskan jihadmu duhai sahabat. Biar bibirmu basah dengan dakwah! Mabruk, ya ukht!
Buat Ibn Nasir,  selamat berjuang dan berjihad! Semangat kamu terlalu besar, hingga aku malu keraku aku hanya seorang penuntut ilmu di bumi Malaysia yang tidak kuat berbanding kamu! Teruskan semangat itu!
Dan buat sahabat-sahabat aku di UKM, semusim kita bersama sudah tiba keakhirnya. Mungkin kita akan berjumpa lagi selepas hari esok, mungkin kita tidak akan ada peluang untuk berjumpa lagi. Ukhuwah ini terlalu manis! Terlalu indah untuk dikenangi!

T_T.. tiba-tiba aku sudah mahu menangis..sob3* >.<

JOM! Teruskan berjuang duhai sahabat sahabiah!

Dearest wanita bertudung labuh part 1



Bismillahirahmanirrahim..
Sebelum segala-galanya aku mulakan, aku nak menghadiahkan hadiah buat antum :

(34: 23). dan tidak berfaedah syafaat di sisi Allah kecuali bagi orang yang telah diizinkan Allah, (maka orang-orang yang hendak memohon syafaat terpaksa menunggu izin itu Dengan penuh perasaan takut dan bimbang) sehingga apabila dihapuskan Allah perasaan takut dari hati mereka (dengan pemberian izin itu) bersukarialah mereka Dengan bertanya-tanyaan sesama sendiri: "Apakah yang telah dititahkan oleh Tuhan kamu?" sebahagian di antara mereka menjawab: "Tuhan telah menitahkan kebenaran"; dan Dia lah jua Yang Maha tinggi keadaannya, lagi Maha besar kekuasaanNya..

Manusia makin terbuka! Setuju? Manusia semakin meringankan tuntutan agama! Manusia makin mudah memperlekehkan tahajjud! Makin mudah memperlekehkan waktu yang ada untuk halaqah! Manusia makin mudah menentang apa yang sudah menjadi fardhu! Nauzubillah~
Apakah mata kita tidak melihat ayat-ayat Allah, lalu kita dustakan setiap yang Allah perintah. Kita mudah lupa!!kita terlalu mudah alpa!!

(36:77.)  tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, Bahawa Kami telah menciptakan Dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka Dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah Yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang Yang mati).

Astagfirullahal’azim.. seorang pendusta kita rupanya! Renungkan dalam-dalam! Hari ini dhuha kita sudah lakukan? Hari-hari yang berlalu adakah berlalu dengan tanpa dosa?! Dengan sesempurnanya…
Allah mengarahkan kita.. malang sekali… kita tidak sedar kita asalnya dari Dia!
Allah mengarahkan kita: labuhkan hijabmu, jawab pembantah? oh no!!!this is what we call fashion! Up to date la skit!! Ala, bukan tak tutup, kita kan tutup. Maku nampak warna tubuh, kan?? ..kau nampak lagi kurus macam ni!

Pembantah lagi akan mengejek: alamak! Tangan aku tak de tisu la.. tudung kau kan besar! Bak sini nak  lap tangan!

Pembantah mendesis lagi: eh! Kau ni, bukak je la tudung, aku naik rimas tengok tudung kau besar-besar! Kau tak pakus?aku yang tengok kau pulak pakus tahu?!

Lantas kamu disorak! “ woi! Tudung dah macam kain selimut!” mahu tidak menitis air mata1 disorak begitu dikhalayak ramai. Tapi tidak mengapa, mungkin mereka belum disedarkan Allah..


http://images.ruangmuslimah.multiply.com/image/1/photos/upload/300x300/Rp689woKCmsAAHhzWt41/504408644l.jpg?et=GsmqZ4sk8EDt%2CEv%2CNI%2Bm%2Bw
please never being sad!!! we all have ALLAH!!
Kamu sedih hati duhai seorang perempuan bertudung labuh? Hati kau sakit keraku orang mempermainkan pakaian dan imejmu?  Lalu kamu berfikir, benarkah aku tidak up to date? Benarkah lelaki tidak mendekatiku keraku imej aku yang tampak tak bergaya. Aku tanpa make up, aku tidak tahu apa itu mascara, apa itu eye liner? Tudungmu itu terlalu besar? Terlalu tebal?

Lalu kekadangnya wanita itu mencuba! Ada mata-mata yang sudah melihat!panah!terus panah! Terus panah! Itu tugasnya syaitan. Jiwa itu meronta dalam ingin dan tidak! Mahu mengubah imej. Atau mahu kekal. Terus wajah kau hadapkan pada mereka yang bertudung lagi labuh darimu! Mukanya penuh jerawat! Namun mulutnya selalu basah dengan dakwah! Masya Allah! Perempuan solehah itu sudah bernikah? Mengapa ada lelaki yang mahukannya, padahal wajahnya tidak seindah wajahku! Tahulah kamu.. jodoh itu dan cinta itu tidak melihat wajah! Keraku andai kau percaya pada janji Allah, si dia akan hadir! Sudah tentu andai kau elok imanmu dikurniakan dengan rijal yang soleh! itu kan janji!! Bagaimaku mungkin ada pada jiwa kamu rasa ragu-ragu dengan Tuhan kamu?! Apalah status kamu!hanya hamba! Kamu tahu status hamba didalam Islam bukan? Mengikut! Hatta setiap milikmu itu milik tuanmu, begitulah kamu dengan Tuhanmu!! Allah! Lalu Alhamdulillah kamu kembali kepada jalan yang benar..
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs395.ash2/67318_1538234747602_1586896972_1224388_3121381_n.jpg
indah sesangat bertudung labuh

Usah sedihkan jiwamu dengan kejian orang! Sekalipun kau dijatuhkan dikhalayak ramai! Keraku kita semua bukan belum pernah merasai. Akui itulah dugaannya. Tidak mengapa, andai hari ini kita bertahan dengan pakusnya cuaca , lalu kita tetap melitupkan seluruh aurah kita dengan hijab yang sempurna, Allah akan sejukkan kita dan diakhirat! Allah akan sejukkan kita dikala bahang api neraka itu mendekati mereka! Lalu andai kau juga sayangkan mereka.. bimbingi mereka dengan imej kita! Ya Allah, litupilah kami selalu dengan rahmatMu. Biar kami semua terlindung dari bahang api nerakaMu. Kasihi kami.. kasihi kami… amin~



Nikah connecting people!



Bismillahirahmanirrahim

Alhamdulillah, sebening cuaca hari ini.. seredup cahaya yang melindungi kita dari bahang pakus..  syukur kehadrat Ilahi.. jam ini, kita masih lagi berada di bumi Allah.. masih bernafas pun, darah kita masih mengalir, anggota badan kita masih boleh digerak-gerakkan. Masya Allah, Subhakullah.. tanpa izinNya sudah pasti segalanya tidak akan menjadi..

Baiklah.. fuh! Jawab soklan ni dulu, 24 itu umur yang BESAR ke kecik je?? Kalau siapa setuju  awok cakap kecik angkat tangan macam ni!~~  kecik kan?kan? >.< . sebagai seorang budak perempuan.. erm.. ke wanita?? Maku-maku la kan? Sebagai  seorang perempuan yang berumur 23 belum mencecah 24, aku terfikir.. kenapa semua ramai kawan-kawan dah nikah!!!aku  sudah tua kah? Belum..belum.. hati kecik menjawab.. XD

Ok STOP!!

http://1.bp.blogspot.com/-owByrfDhLZg/TZsl5Tr_liI/AAAAAAAAAP0/w50qT4yuzkE/s1600/logo+nikah_.jpg
Sahabat-sahabat seperjuangan ramai yang sudah bertunang, dan sudah ramai yang meminta aku kasi depa semua alamat!! Almaklumlah sudah lama tak on fb tup tup on? Jadik macam gni pulak.aku baru tau  Kak Gi dah nikah, aku  baru tau Munirah dah tunang, yang ni dah nak nikah yang tu dah nak nikah. Dan sahabat aku yang belajar kat Kaherah pun dah nak nikah! ^^..

Teruskan perjuanganmu duhai sahabat sekalian! Biar bumi ini melimpah dengan ruh Islam! Lahirkan generasi soleh solehah!  Dan jangan lupa doakan aku! Soleh insya Allah!!

Rabbana hablana min azwajina wadzurriyatina qurrata a’yun waj’alna lil muttaqina imama (QS. 25 : 74)


Doa!!jangan lupa!=)


Ok! Dah! Assalamualaikum




Aku di liang lahad


بسم الله الرحمن الرحيم

In the name of Allah, The Most Gracious and Most Merciful..

Selawat dan salam diposkan buat kekasih hati, Muhammad bin Abdullah, Sayyidul Amin.. Khatamul Anbiya’, semoga syafaatmu sentiasa terbuka kepada kami ummatmu.. amin, amin ya Rabbal alamin. Kepada sahabat-sahabiah, kepada tabi’ tabiin, ahli keluarga baginda.

Sesungguhnya, bila mendengar cerita dan kasihnya..masya Allah, terasa malu menyatakan cinta kepadanya. Ummatmu ini terlalu dhaif dalam menggapai cintaNya. Terlalu alpa didalam dunia ini.


Assalamualaikum, antum kullukum , kaifa halukum! Eh, tersemangat pulak, al-maklumlah, blog yang bersawang ni baru nak dibersihkan balik. Baru-baru ni, rosak pulak dia >.<.. amat sedih! Tapi tak apa, wajar diisikan dengan banyak benda baru. Oleh itu aku mencuba wordpress. Aku makin rabun IT bila mencuba wordpress, masya Allah! Xdapat pulak macam-macam~ T_T .. akhirnya...  sudah!aku tinggalkan terus! Dan belek buku plak! Alhamdulillah~


http://2.bp.blogspot.com/-7UEsARHEbpM/TY7TVwcGnuI/AAAAAAAACfQ/GbHR_9OGYyM/s320/kubur.jpeg
Hari ni aku nak berkongsi mimpi yang tak tahu nak disifatkan macam maku. Seram? Sedih? Takut? Gembira mungkin jauh sekali. Masya Allah.. mungkin ini warning dari Allah keraku aku dah berhari-hari melalaikan ma’thurat. Amat kesal! Namun setiap itu ada hikmahnya, i’ve got the point! Wajib berubah!

Begini kisahnya,

Sebelum tido aku memandang siling dan terfikir jugak, “masya Allah.. dah banyak hari ma’thurat tak sentuh”. Tangan terus dilekapkan pada dahi dan aku melelapkan mata..


...aku didatangi oleh seorang  lelaki , umurnya mungkin sekitar umur ayah aku, bajunya berkotak-kotak merah biru gitu. Dia cakap kat aku “ Masa kamu sudah tidak lama”. Gulp! Aku cukup takut ketika itu.  Bila lelaki itu berlalu tak lama kemudian lelaki lain datang, kali ini lelaki itu berjubah putih. Aku lupa wajahnya! Ditangannya ada batu nisan.. tahu? Aku mengambilnya dan memeluknya. Apa yang ada diminda cuma.... waktunya sudah tiba..

Aku akan tinggalkan dunia ini.  Namun amalku? Apa yang ada dihati aku ketika itu cuma kesedihan dan ketakutan. Kepada ibu bapa aku, aku ceritakan kisah ini..aku sudah melihat kuburan aku bagaimaku.. sudah merasa kain putih itu..


“duhai tanah, esok hari aku akan berada diantara setiap ruang tanahmu..”


aku takut dengan mimpi itu.. apakah mungkin akan ada peluang begini? Masya Allah, apa lebihan amal  yang hambaMu ini lakukan. Sungguh! Aku tak bersedia!



Antum sekalian..

Peluang dan ganjaran umur ini terlalu mahal. Mampukah kita berlawan dengan azab kubur? Aku terlalu gentar. Semoga mimpi ini akan sentiasa ada didalam ingatan. Dan alhamdulillah, hari ini aku masih bernyawa. Aku nak beribadah! Aku nak menujuNya!


Ya Allah, panjangkan umurku kerana aku memerlukan waktu untuk meraih redhaMu!!!

Amin~



 USAHA SEBELUM TERLAMBAT!!!

Friday, January 21, 2011

Sekadar Renungan

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
kaifa halukum? aku cuma nak kongsikan apa yang sahabat aku kasikan dekat aku.
“Amalan manakah yang Allah terima?”.Seperti biasa selesai majlis ilmu, si penceramah akan turut serta membantu petugas2 majlis mengemas kembali dewan majlis. Ketika beliau sedang menyusun kerusi, seorang petugas menghampiri beliau sambil berkata “Tuan, biarkan saja kami yg melakukannya keraku tuan masih penat berceramah tadi”. Dengan senyum beliau menjawab, “Tidak mengapa, walaupun aku yg menyampaikan ilmu tetapi aku khuatir amalan manakah yg Allah terima dariku, sama ada kerana aku menyampaikan ilmu atau kerana aku menyusun kerusi2 ini” assyahid Imam Hasan al-Banna.
wallahua’lam.

budak sombong!

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..
Bismillahirahmanirahim. Selawat dan salam keatas junjungan nabi kekasihkita semua, Nabi Muhammad a.s.  para sahabat sahabat baginda yang agung . semoga kita semua lebih baik dari segala har-hari yang sudah berlalu.
Pertama-tamanya, ingin sekali aku kemukakan persoalan yang buat aku tertanya-tanya sehingga saat ini.. dimaku letaknya kerendahan hati kita, sekalipun kamu malu dianggap nerd didepan manusia, namun bagi aku nerd dihadapan Allah adalah wajib! Bukan wajar! Tapi wajib!.. kamu boleh bermegah, tanpa kamu ingat dunia yang kita singgah ni Allah dah letakkan CCTV.. CCTV yang paling canggih. Sampai ke setiap saraf kita dia leh bagi kita tahu. Kamu ade CCTV camtu?
Aku sedih. Andai aku tahu ada yang berfikiran begitu. Berfikiran aku kuat! Berfikiran aku tak mati!
Sombongnya kamu.. angkuhnya kamu. Kamu fikir Allah itu siapa?? Kawan kamu yang mampu kamu kecilkan?? Allah ada berfirman mafhumnya..
“DAN BILA DIA BERKATA JADI! MAKA JADILAH!”
Manusia yang sombong mampu berkata:
“Aku hal aku, kau hal kau. Kubur pun asing-asing”
“kau nak tegur-tegur aku, kau fikir kau perfect ke?”
“aku tak nak jadi hipokrit! Aku nak jadi diri aku! Kalau kau nak buat camtu suka hati kaulah. Aku tak kacau kau, jangan pulak kau nak kacau aku”
Duhai hati.. fitrah Allah jadikan kamu itu suci.. Allah jadikan kamu murni.. Allah jadikan kamu baik.. Allah tidak pernah mengatakan fitrahmu melawan arus. Mungkin kamu terlalu sombong, terlalu kecewa.. hingga kamu mengatakan baik itu hipokrit. Masya Allah… kenapa kamu menjadikan diri kamu itu.. BUSUK  ! Padahal asal kamu itu wangi??
Aku pernah  singgah bilik sahabat aku. Ketika tu berhenti sekejap sebelum mendaki satu lagi bukit yang tak berapa tinggi. Bila aku sudah menyarungkan stokin untuk keluar, tiba-tiba dia berkata..
“ saya tak pakai stokin. Tak nak jadi hipokrit. Cukup dengan menjadi diri-sendiri”.
Komen yang aku jauh sekali pinta. Aku tersenyum. Mahu menjawab aku takut dia terasa. Rasa kerdil untuk menjawab kata-kata seorang yang lebih tua. Terus aku betulkan tudung dan keluar. Bersalah keraku tidak tegur. Tapi aku seorang yang mudah diperkenakan. Itu mungkin yang aku harus pelajari.bagaimaku mengurus peribadi.
Fitrah kita baik. Tapi kenapa manipulasikan fitrah itu dengan hipokrit. Pandanganmu sudah terbalik. Kita ini baik..jangan burukkan rekod kita dihadapan Allah. Jangan sekali-kali mengatakan kita ini jahat.

http://i3.photobucket.com/albums/y65/bluemarvy/paint7.jpg

Persediaan bagi mereka yang sombong:
1)      Belilah antivenom selangkapnya untuk menahan segala bisa ular didalam kubur. Beli kat farmasi maku–maku. Erm.. kalau jumpalah kan?..Namun.. susah sikitlah sebab dah dalam kubur, terpaksa minta tolong dari kekawan pula.. terpaksalah yang sombong akan menjadikan prinsip mereka.. kau kau aku aku tu sebagai satu gurauan.. tapi… boleh ke??
2)      Cctv? Rosakkan CCTV Allah ni. Tapi boleh ke?? Mampukah korang?erm…berfikirlah panjang-panjang sikit. Takut tak kesampaian pulak.
3)      Atau last chance..
“ rendahkan dirimu dihadapanNya. Kembali kepada fitrah kamu.. jangan sombong! Ala, apalah sangat hinaan orang kat dunia tentang kekolotan saya seorang budak bertudung labuh jika dibandingkan dengan perlindungan yang Allah janjikan diakhirat kelak.”
Dan banyak lagi cara !!!
Insya Allah..
Disebalik wajahmu tanpa make up dan hanya air wudhu’ jadi masker kamu.. Allah serikan wajah kamu  dihari akhirat..
Disebalik tudung kamu yang labuh tanpa fesyen terkini yang jarang dan lebih singkat dari paras dada.. Allah balutkan tubuhmu dengan lindungan api neraka.
Disebalik airmatamu menangis kerana kamu sudah mengeluarkan sahabat kamu dari jerat dunia.. Allah balasi dengan keindahan syurga..
Subhanallah.. aku mahu menjadi penghuni syurga..
Aku tahu kamu pun begitu!

syukur

bismillahirahmanirahim.,
salah satu artikel dari aku.. semoga bermanfaat,
Syukur adalah suatu kata kerja yang terdiri dari syakara- yasykuru-syukran. Ia dapat diertikan dengan ucapan terima kasih terhadap apa yang dinikmatkan. Namun, syukur merupakan ucapan terima kasih yang boleh dikatakan terhad hanya kepada Allah Azzawajalla, iaitu seruan kesyukuran dari seorang hamba kepada Rabbnya yang Esa. Orang-orang yang amat suka bersyukur biasanya memiliki hati yang suci dan tidak ego. Jika kita amati, orang yang tidak bersyukur akan merasa tidak cukup dan amat jauh dari perasaan qakuah. Oleh itu, kehidupan mereka akan sentiasa berlalu dengan ketidakpuasan hati yang cukup tinggi disusuli dengan keluhan demi keluhan.
Sesungguhnya, kita sudah diingatkan Allah melalui qalamNya dari surah Ibrahim ayat 7 yang berbunyi,
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Maksudnya, dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras”.
Kita sedia maklum, sesungguhnya, Allah langsung tidak mengharap dan memerlukan bantuan serta keegoan kita. Jika kita bersyukur dengan ketulusan hati kita  pun, sesungguhnya, apa yang ada pada Allah tidak akan hilang walau sedikit pun. Begitu juga, andai kita derhaka sekalipun, berjalan dengan sombong diatas muka bumi ini pun, Allah tidak akan merasa kekurangan atau penambahan walau sedikit pun.
Kesyukuran itu berada di hati ataupun pada niat kita. Bukannya pada perilaku yang kita tampilkan. Manusia yang suka menunjuk-nunjuk amalan yang diibaratkan sebagai syukur tetapi tidak bersyukur didalam hatinya, maka sesungguhnya akan lekat pula padanya amalan mazmumah yang lain seperti takbur, riya’ dan sebagainya.oleh itu, syukur itu haruslah bersamanya tawadduk iaitu merendah diri kepada Allah tanpa ada perasaan lain yang masuk kedalam hati.
Bersyukur bukan hanya dari segi nikmat kebendaan semata-mata. Terdapat banyak perkara yang wajib disyukuri. Contohnya bersyukur dengan nikmat iman dan islam. Kita manusia hanya mampu mencipta pelbagai alat namun, untuk mencipta nilaian iman dan islam di dalam hati amatlah mustahil. Itulah kudrat Allah yang  menghendaki sama ada di titik  maku kita berada. Mampukah kita membina hidayah, sedangkan kekasih Allah yang amat tinggi darjatnya disisi Allah juga tidak mampu memberi hidayah kepada insan lain, kepada bapa saudaranya sendiri? Apa yang akan terjadi jika kita tidak lahir dalam keluarga Islam? Mungkinkah kita akan menerima hidayah Allah untuk melazimi segala amalan yang diredhaiNya?
Kita juga wajib bersyukur dengan nikmat kebahagiaan didalam kehidupan kita. Tidaklah semua orang itu dilahirkan didalam keluarga yang bahagia, ada yang terpaksa meraku hidup didalam keluarga yang berpecah-belah. Melazimi keluarga yang tidak bahagia merupakan ujian dari Allah, menimbang tara maku iman kita. Mereka yang diuji juga wajib bersyukur dengan nikmat ujian kerana nikmat ujianlah yang akan mendekatkan hambaNya kepada Rabbnya. Insan  dibina dari perkataan na-si-a yang bererti lupa. Perilaku insan yang sentiasa bersifat lupa pada Allah diingatkan Allah dengan adanya ujian yang akan menyebabkan manusia itu kembali kepadaNya.
Nikmat Allah tidak akan terhitung banyaknya. Kita tidak akan berjaya membilang hingga habis kerana nikmatNya terlalu luas. Manusia yang mencuba untuk mengira nikmatNya akan gila kerana setiap sesuatu itu adalah nikmat Allah. Begitu juga dengan nikmat ilmu. Kita wajib bersyukur dengan ilmu yang ada pada kita kerana tanpanya manusia akan hidup terkontang kanting. Ilmu merupakan sesuatu yang bernilai. Letaknya pada hati dan akal. Dua lagi nikmat Allah yang manusia lupa untuk syukuri. Tanpa ilmu, manusia tidak mampu bernafas didunia Allah ini kerana kejahilan dan dunia ini akan musnah.
Lihatlah pada kejadian kita sebagai manusia. Sesungguhnya apa yang dicipta Allah itu terlalu sempurna hingga tidak terfikir oleh akal. Bagaimaku kita melihat indahnya perciptaannya, begitulah terlalu banyak yang wajib disyukuri oleh kita selaku manusia. Nikmat panca indera contohnya, terlalu sukar untuk digambarkan bagaimaku proses perciptaannya. Kita kadangkala lupa, nikmat yang diberi oleh Allah itu berada dihadapan mata. Tapi kita pula asyik melihat kejauh saku untuk mencari nikmat Allah.
Kesyukuran wajib dipanjatkan kepada Allah kerana kita hidup dinegara yang aman. Alhamdulillah, perpaduan yang disemai masih utuh walaupun mungkin pada perkara keduniaan, kita telah banyak bertikam lidah, namun bila berhadapan dengan masalah diniah, kita akan sama-sama sepakat dan ini menyebabkan kita tidak rapuh didalam kenikmatan perpaduan yang dikurniakan Allah. Sepertimaku yang pernah terjadi dalam sejarah Islam dimaku Allah nukilkan didalam surah Ali Imran ayat 103, dimana Allah pereratkan hubungan Aus dan Khazraj walaupun mereka sebelum berlakunya hijrah berbunuh-bunuhan antara satu sama lain, walaupun mereka pernah berdengki-dengkian, namun, Allah mengindahkan hubungan mereka dengan kecantikan perpaduan.
Allah menyuruh kita sentiasa hidup dalam keadaan syukur dan tidak sombong berjalan dibumi Allah ini kerana Allah amat murka dengan manusia yang tidak tahu bersyukur dan hidup dalam kepura-puraan. Oleh itu, manusia disuruh berdoa selalu, melazimi solat dan bertaqwa kepada Allah. Kita sentiasa diingatkan oleh Allah untuk bersyukur kerana kita sentiasa lupa jika tidak diingatkan. Terlalu banyak nikmat Allah yang manusia lupakan sedangkan nikmat itu berada dihadapan mata .